Hat blogon át a konfliktuskezelés témát járom körül több oldalról, és nézőpontból. Előző, harmadik „Tegyük ki a halat az asztalra” blogban írtam egy konfliktus megoldás receptről.
Beszéljük arról is, mi történik, ha nem sikerül az első beszélgetés, és nincs megegyezés, a konfliktus tovább feszül. Gondold végig, hányszor fordult már elő veled, hogy szerettél volna tisztázni egy konfliktust, de a másik oldalon falakba ütköztél.
Nem jelenti minden esetben azt, hogy a helyzet már megoldhatatlan. Lehet, hogy az idő nem volt alkalmas, lehet, hogy van olyan dolog a háttérben, amiről nem esett szó.
Az is oka lehet, hogy a visszajelzés, még ha konstruktív is, és nem támadó, akkor is védekezést vált ki a túloldalon. Számolj azzal, hogy az elmondott probléma miatt a másik félben kényelmetlen érzés, akár stressz is keletkezhet. Ez vissza vezethető akár egy régebbi rossz tapasztalatára, amit kivetít a mostanira is. De maga a stressztípusa is okozhatja. Van, akinek kötélből van az idege, van, aki azonnal robban, ha kényelmetlen helyzet éri.
Nézzünk két eltérő típust. Munkahelyen konfliktus alap forrása lehet, ha együtt dolgoznak, mert különböző szabályok mentén kezelik a problémás helyzetet.
Meyer Friedman és Ray Rosenman négy típusát különböztette meg a stressz kezelésnek, ebből vegyük példánknak „A” és „B” típust. A kitalált példámban „A” típusba Aladár, „B” típusba Botond tartozik. Ha Aladár és Botond együtt dolgoznak, az már magában hordozza a konfliktus magját:
Aladár nem törődik az idővel, a munkájában a versenyhelyzeteket szereti. Mindig siet, a munka megbeszéléseken türelmetlenül elmondja, amit fontosnak tart, és alig figyel mások mondandójára. Nem mutatja ki, és nem mesél az érzelmeiről.
Botond nem szereti, ha versenyeznie kell, szereti a harmóniát maga körül. Nem kapkod, de fontos számára a pontos és kiszámítható munka. Türelmesen végig hallgatja a megbeszéléseken a másik fél beszámolóját. Egyszerre csak egy dologgal foglalkozik, és ennek nyugodtan áll neki, nem tűri, ha hajszolják.
Aladár nagyobb teherbírású, és egyszerre több munkát is szorosan fog. Folyton úgy érzi, hogy Botond meg sem közelíti az Ő teljesítményét. Botond úgy érzi, amikor számára Aladár a munkát ledelegálja, hog Aladár türelmetlen, és nem egyértelműen mondja el az elvárásait. Botond sokkal higgadtabban kezeli a konfliktusokat. Viszont ritkán áll ki önmagáért, és ha kínos helyzetbe kerül, vagy nem ért egyet, szabadkozni kezd, és nem áll ki az érdekei védelmében.
Ha Aladár és Botond egy projektben dolgoznak, és meg kell beszélni egy kérdéses ügyet Aladár nem oldja a feszültséget, és nem mutat önmérsékletet. Hajlamos túlreagálni dolgokat, szinte minden nap dohog valamiért Botond miatt.
Aladárnál rendszeresen „kiveri a biztosítékot” ha Botond a legnagyobb nyugalommal végzi a munkáját, miközben Aladár rendszeresen rohan, szinte minden nap túlórázik, és még az ebéd idejében is dolgozik. Aladárnak bűntudata van, ha szabadidejében pihen. Értetlenül áll amikor Botond viselkedése előtt, hisz minden alkalommal elmondja, ami nem jól működik, de Botond mintha ezt nem hallaná meg. Botond mentegetőzni kezd, de nem áll ki önmagáért. A kettejük közötti konfliktus pedig napról-napra egyre mélyül.
A fenti példából kiindulva, ha a konfliktus felvázolása után nem sikerül oldani a feszültséget, érdemes átgondolni, lehet, hogy a másik féllel nem egy stressztípusba tartozunk. Ekkor megoldást segítheti, ha odafigyelünk arra, amit a másik fél nem szeret, és ezt elkerüljük:
„A” típust ne várassuk, és ne terheljük az érzelmeinkkel. A munkára fókuszáljunk, és azt emeljük ki, ami a közös munkánkban eredmény lehet.
„B” típussal ne bánjunk túl nyersen, kerüljük a letámadást. Bíztassuk arra mondja el mit érez, hogyan látja a kettőnk helyzetét.
Ha viszont nem sikerül megoldani a problémát, és a szőnyeg alá söpörjük a feszültség egyre jobban növekszik, és a meg nem oldott problémák pedig elégetik az energiánkat, Ez a munka hatékonyságában, és a munkahelyi rossz légkörben is megmutatkozik. Ilyenkor érdemes küldő segítséget kérni, és egy harmadik személyt bevonni.
A következő részben arról lesz szó, mit tehetünk, ha minden igyekezetünk ellenére a konfliktus túlmegy minden határon, és mobbingba csap át.
Korábbi részek:
Konfliktuskezelés 1. Arthur vs Don Quijote
https://szelacoaching.hu/?page=blogreader&post=124
Konfliktuskezelés 2. Mielőtt a ködben megszólalnál
https://szelacoaching.hu/?page=blogreader&post=125
Konfliktuskezelés 3. Tegyük ki a halat az asztalra!
https://szelacoaching.hu/?page=blogreader&post=126
Felhasznált irodalom:
[1] Sasfy György: Zoltán Konfliktuskezelés, Stesszkezelés, Dialóg Campus Kiadó, Budapest, 2018
https://mek.oszk.hu/09100/09112/html/0004/15706.html
McLeod, SA (2017). A típusú személyiség. Egyszerű pszichológia. https://www.simplypsychology.org/personality-a.html